KSAN Remissvar: Stärkt stöd till anhöriga - (SOU 2024:60)

KSAN Remissvar: Stärkt stöd till anhöriga - (SOU 2024:60)

Remissvar över betänkandet (SOU 2024:60) Stärkt stöd till anhöriga - Ett mer ändamålsenligt stöd till barn och vuxna som är anhöriga 

KSAN – Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor är en paraplyorganisation med fokus på tjejers och kvinnors hälsa, lika möjligheter, rätt till jämlik sjukvård, jämlik missbruksvård och rätt att leva utan att bli utsatt för våld. Totalt samlar våra medlemsorganisationer över 100 000 kvinnor.

Yttrande

KSAN anser att utredningen är gedigen och att det är bra att barnens behov som anhöriga lyfts fram. Dock noteras att utredningens uppdrag inte är att öka jämställdheten och de förslag som läggs fram har heller inte bedömts ha någon större påverkan på jämställdheten. Dock framgår att 72,4 procent av ersättningen till närstående för vård av anhöriga under 2022 utgick till kvinnor. Utredningen slår också fast att kvinnor står för den större delen av omvårdnadsarbetet, vilket innebär en belastning dygnet runt. Därför anser KSAN att ett riktat stöd för att avlasta anhöriga kvinnor, utöver en kontaktperson, hade behövts. I takt med att biståndsbedömningen enligt LSS och SOL i det ansträngda ekonomiska läget blivit mer restriktiv så kommer belastningen på kvinnor att öka och försämra deras hälsa.

Utredningen har beräknat att förslagen kommer att öka kommuner och regioners kostnader med 300 miljoner. Det är mycket positivt att utredningen inser att det krävs förstärkt finansiering av staten för att kunna förverkliga intentionerna i förslaget.

Nedan följer en genomgång av utredningens förslag.

5.11.1 Socialnämnden ska erbjuda stöd och hjälp till barn som är anhöriga

KSAN instämmer i detta och att barnens rätt till stöd förtydligas.

KSAN anser att det är positivt att utredningen beskriver påverkan på hela familjen inklusive syskon, både när det gäller hel-, halv- eller styvsyskon, liksom vuxna som sammanbor med den biologiska föräldern.

Utredningen konstaterar att barn till anhöriga är en riskgrupp för ohälsa, skadligt bruk eller beroende och andra svårigheter. Därför är stödet till dessa barn en nödvändig del av det förebyggande arbetet med barn och unga.

KSAN vill framhålla att unga flickor ofta tar ett långtgående ansvar för sina föräldrar och syskon samt också riskerar att deras egna behov av stöd blir osynliga. Utredningen noterar att “Dessa barn tar ett oproportionerligt praktiskt och känslomässigt ansvar för sin familj”.

Utredningen framhåller att verksamheter som riktar sig till vuxna behöver utveckla rutiner och arbetssätt att uppmärksamma barn som kan ha behov av information eller stöd. Liksom att erbjuda stöd till föräldrar för att i sin tur informera och stödja barnen.

KSAN instämmer i att det är viktigt med ett familjeorienterat perspektiv. Utredningen lyfter också fram att socialtjänstens uppsökande och förebyggande arbete med barn och unga behöver stärkas och utvecklas för att upptäcka barn som anhöriga.

5.11.2 Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) förtydligas

Utredningen framhåller att barnens behov inte bara ska uppmärksammas utan att hälso- och sjukvården ska erbjuda information, råd och stöd. Likaså att ansvaret utökas till att gälla även när föräldrar och barn bor i olika familjer men har umgänge, vid växelvis boende eller då ett barn är placerat utanför den egna familjen. 

KSAN instämmer i vikten av att hälso- och sjukvården får ett tydligare ansvar för råd och stöd till barn och syskon.

5.11.3 Patientsäkerhetslagen ändras

KSAN instämmer i vikten av att tydliggöra hälso- och sjukvårdens ansvar även för syskon samt att “spel om pengar” läggs till så den överensstämmer med ordalydelsen i HSL.

5.11.4 Barn som anhöriga behöver omfattas av en nationell strategi

KSAN instämmer i utredningens förslag att barn ska inkluderas i den gällande nationella anhörigstrategin samt att en översyn bör göras i vilken omfattning andra nationella strategier uppmärksammar och omfattar barn som anhöriga. Likaså att utredningsförslaget om en samlad nationell strategi för att förebygga och bekämpa våld mot barn beaktas i sammanhanget.

5.11.5 Genomförandet av lagstiftningen avseende hälso- och sjukvården behöver följas upp nationellt

KSAN instämmer i förslaget att Myndigheten för vård och omsorgsanalys ska få i uppdrag att analysera och följa upp implementeringen inom hälso- och sjukvårdslagstiftningen om barn som anhöriga. Uppföljning är nödvändig för att säkra att förändring sker.

5.11.6 Kunskapsstöd till handläggare inom socialtjänsten

KSAN instämmer i förslaget om kunskapsstöd.

KSAN betonar vikten av att uppmärksamma och stödja barn som anhöriga även när deras syskon behöver stöd från socialtjänsten. En annan svår fråga som inte tydliggörs i utredningen är hur barn till anhöriga med ekonomiskt bistånd ska involveras och ges stöd. Det gäller särskilt om föräldrarnas problematik innefattar psykisk ohälsa, beroende och/eller spel.

5.11.7 Praktiskt stöd för tillämpning av lagstiftningen om barn som anhöriga inom hälso- och sjukvården

KSAN instämmer i förslaget om stödmaterial till anställda inom hälso- och sjukvården. Vår erfarenhet är att behoven är störst när det gäller anhöriga inom psykiatrin och beroendevården.

5.11.8 Ökad kunskap om barn som anhöriga i skolan

KSAN ser mycket positivt på förslaget om att öka kunskapen om barn till anhöriga bland personal inom elevhälsan och övrig relevant personal.
KSAN:s erfarenhet är barn som är anhöriga påverkas av en problematisk situation hemma och ofta på ett tydligt sätt visar det i sin skolmiljö. Detta gör att skolan blir en av de viktigaste upptäckarna av barn som anhöriga. Det förutsätter att skolan har tillräckliga resurser att se och möta varje barn. Vår erfarenhet är att det kan variera mycket mellan skolor och anordnare. Därför är det viktigt att staten bidrar till att utjämna förutsättningarna.

5.11.9 Utveckla målgruppsanpassat föräldrastöd

Föräldraskapsstöd är viktigt. Utredningen lyfter att behoven ser olika ut för målgrupperna.

KSAN delar uppfattningen och instämmer i att det är viktigt att kartlägga och målgruppsanpassa föräldrastödsprogram. Detta är en mycket viktig del i det förebyggande arbetet mot till exempel gängkriminalitet.

5.11.10 Barn som anhöriga behöver uppmärksammas i det nationella hälsoprogrammet för barn och unga

KSAN instämmer i förslaget.

5.11.11 Riktlinjer för hälso- och sjukvården behöver uppmärksamma och ta hänsyn till barn som anhöriga

KSAN instämmer i förslaget.

6.4 En nationell anhöriglinje bör inte inrättas

KSAN delar utredningens uppfattning att bygga på och förstärka de nationella anhöriglinjer som redan drivs av civilsamhället.

6.5 Riktat statsbidrag till stödlinjer för anhöriga

KSAN delar utredningens uppfattning att civilsamhället behöver en stabil finansiering för att kunna fortsätta stödja anhöriga i olika målgrupper.

6.6 En informationsportal för anhöriga bör inrättas

KSAN instämmer i utredningens förslag. Det är viktigt att språket är lättillgängligt och fritt från byråkratiskt språk. Förslaget att bygga vidare på 1177 som redan är etablerad tycker vi är mycket bra och bedömer det som kostnadseffektivt.

Slutligen förutsätter KSAN att förändringarna i SOL och LSS synkroniseras med lagstiftningen i den kommande Socialtjänstlagen.

KSAN är medlem i

KSAN Postadress

KSAN
c/o Solidaritetshuset
Tegelviksgatan 40
116 41 Stockholm

Kansliet
Telefon: 0703-769216
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Bankgiro
5604-9927